UNNES CONFERENCE, SEMINAR NASIONAL EVALUASI PENDIDIKAN I

Font Size: 
PENINGKATAN KARAKTER MELALUI ASESMEN KINERJA PEMBELAJARAN MATEMATIKA
Masrukan Masrukan

Last modified: 2015-03-06

Abstract


The objective of this research to determine the increasing of character in the lecture Fundamentals of Educational Research using performance assessment. Performance assessments used include: presentation, project assessment, and products assessment. Character is enhanced cooperation and responsibility. Both of these characters are measured through observation during the lecture using appropriate observation sheet and scoring rubric. Observations conducted over five times, and then analyzed of an increase in score analysis using normalized gain. The results obtained indicate that the gain scores increased character of the 1st and 2nd observations of 0.20 (lower criteria), observations to 2 and 3, 3 and 4, as well as the 4th and 5th respectively 0.32, 0.43 , and 0.41 (moderate criteria). Gain scores from baseline to end of study, the observations to 1 and 5 is 0.82 (high criteria). Concluded that there has been an increase in the character of cooperation and responsibility with high criteria when used for performance assessment.Suggested, in the lecture using performance assessment to consider variations in individual assignment or a group in order to obtain optimal results.

Penelitian ini bertujuan guna mengetahui peningkatan karakter dalam perkuliahan Dasar-dasar Penelitian Pendidikan dengan menggunakan asesmen kinerja.Asesmen kinerja yang digunakan meliputi: asesmen unjuk kerja, asesmen proyek, dan asesmen produk. Karakter yang ditingkatkan adalah kerja sama dan tanggung jawab. Kedua karakter ini diukur melalui pengamatan selama proses perkuliahan menggunakan lembar pengamatan sesuai kisi-kisi dan rubrik penskoran. Pengamatan dilakukan selama lima kali, kemudian dianalisis peningkatan skor tiap pengamatan menggunakan analisis gain ternormalkan. Diperoleh hasil bahwa gain skor peningkatan karakter dari pengamatan ke 1 dan ke2 sebesar 0,20 dalam kriteria rendah, pengamatan ke 2 dan ke 3, ke 3 dan ke 4, serta ke 4 dan ke 5 berturut-turut 0,32, 0,43, dan 0,41 ketiganya dalam kriteria sedang. Gain skor dari awal sampai akhir kuliah, yakni  pengamatan ke 1 dan ke 5 sebesar 0,82 masuk dalam kriteria tinggi. Disimpulkan bahwa telah terjadi peningkatan karakter kerja sama dan tanggung jawab dengan kriteria tinggi apabila selama perkuliahan digunakan asesmen kinerja. Disarankan, dalam perkuliahan menggunakan asesmen kinerja perlu diperhatikan variasi penugasan secara individual atau kelompok agar diperoleh hasil yang optimal.


Full Text: FULLTEXT